Mindre kjøpepress og overforbruk blant ungdom i Bærum kan hindre utenforskap og skape et bedre skolemiljø

"Bærumsfolk for bærekraft" er et undervisningsopplegg som skal gjøre elever, lærere og foreldre bevisste på forbrukskulturen i Bærum. Ved å endre en vane i fire uker, lærer elevene om hvordan egne valg påvirker både skolemiljøet lokalt og samfunnet globalt. Målet er å skape et mer inkluderende skolemiljø.

Elevenes utfordring blir belyst på ulike måter i ulike fag. I samfunnsfag lærer de om etiske problemstillinger knyttet til bærekraft, for eksempel hvordan produksjonen av mobiltelefoner påvirker mennesker som jobber under utfordrende forhold. I naturfaget lærer de om utslippene knyttet til produksjon og transport. 

I skoleåret 2025/2026 er det ungdomsskolene Ringstabekk, Østerås og Hosletoppen som skal utforske egne vaner og lære mer om klima og bærekraft. 

Samholdet på skolen ville vært bedre dersom alle følte seg trygge på å gå i det de selv ville, mener Maria Kaldager og Sofie Tunold ved Ringstabekk ungdomsskole. Bildet er tatt fra prosjektet i 2024.

Foto: Marit Nore

Dette er «Bærumsfolk for bærekraft»

  • "Bærumsfolk for bærekraft" er et samarbeid mellom Bærum kommune og cChange. Prosjektet er en videreføring av "Bærumsfolk".
  • Målet er å endre forbrukskulturen blant unge og voksne i Bærumsamfunnet ved å øke kunnskapen til elever, lærere og skolesamfunn om klima og bærekraft.
  • Elevene endrer en vane i fire uker og blir mer bevisste på sammenhengen mellom egne vaner, eget forbruk og samfunnet de er en del av. Temaene klima og bærekraft former alle undervisningstimer, og elevenes utfordring blir belyst ulikt i ulike fag.
  • cChange er en gruppe eksperter og forskere innen klima- og bærekraft. De har flere års erfaring med å involvere lærere og skoleledelse for å engasjere elever i bærekraft og klimatematikk på tvers av alle fag.

Metode

En referansegruppe med elever, lærere, foreldre og skoleledelse planlegger og utformer rammene og innholdet sammen med Bærum kommune og cChange. Det sikrer at prosjektet er relevant og engasjerende for alle som deltar. Basert på læringen fra referansegruppen designer og utvikler cCHANGE undervisningsopplegget.

Lærerne gjennomfører prosjektet med elevene. Hver elev velger en bærekraftig utfordring de skal leve med i fire uker. De blir oppfordret til å reflektere over egne forbruksvaner og hvilke utfordringer de kan støte på i perioden de skal endre en vane.

Gjennom klasseromsdiskusjoner, gruppearbeid og refleksjonsøvelser utforsker elevene sammenhengen mellom individuelle valg og samfunnsmessige konsekvenser av overforbruk.

Hver dag får elevene en ny tekst der de blir oppfordret til å reflektere over ulike spørsmål knyttet til de praktiske, politiske eller personlige sidene av endring. Slik kan elevene undersøke og diskutere de underliggende årsakene til overforbruk og kjøpepress, i tillegg til å erfare hvordan endringen påvirker eget liv.

Kjøpepress og utenforskap på Ringstabekk

8.klasse på Ringstabekk ungdomsskole prøvde undervisningsopplegget våren 2024. Elevene ønsket selv å belyse skolens utfordringer med kjøpepress og overforbruk.

De reflekterte over følelsen av å bli utestengt, behovet for tilhørighet og frykten for ensomhet, som er mindre kjente sider ved forbrukersamfunnet. «Uten kjøpepress ville vi vært mer avslappet og trygge på oss selv», sa flere elever, og etterlyste at foreldre oftere sa nei til nye innkjøp av klær, utstyr og elektronikk.

I 30 dager levde de med en selvvalgt klimautfordring. Shoppestopp, mindre skjermtid, mer tid i naturen, kortreist mat, kutte kjøtt og kortere dusjetid er noen av vanene ungdommene valgte å endre. I etterkant fortalte elevene at de var bevisste på utfordringene knyttet til eget forbruk, og de opplevde at deres handlinger kunne påvirke miljøet positivt.

På NRK nyheter, mars 2024: Martin og Aiko fortalte om kjøpepresset på skolen, og at de ønsker å bli verdsatt for hvem de er, og ikke hva de eier.

"Et forsøk på å bekjempe overforbruket blant ungdom i Bærum". Les mer om erfaringene fra Ringstabekk

Erfaringer fra tidligere år

Kommunen har gjennomført fire runder med Bærumsfolk tidligere. Fra mai til juni i 2019, oktober til november i 2019, april til mai  i 2022 og fra januar til mars 2024.

Les mer om erfaringene fra 2022