Fra 1.januar 2026 standardiserer vi hvordan vi beregner vann- og avløpsgebyr basert på hvor stor boligen din er (areal).
Tidligere forskrifter har hatt ulike regler for boliger oppført før og etter 2008. Nå blir det likt. Lik beregning for like bygg gir en mer rettferdig løsning for alle.
Gebyret vil beregnes ut fra totalt bruksareal registrert i Eiendomsregisteret (matrikkelen) for boligen din.
Hvem
Denne måten å beregne gebyr på brukes allerede for alle boliger oppført etter 2008. Derfor er det kun abonnenter med boliger oppført før 2008 som nå vil få en endring i areal og gebyr.
Denne nye beregningsmodellen ble vedtatt i Kommunestyret 30. oktober 2024 som Revidert lokal forskrift om vann- og avløpsgebyr
Når
Første utsending av faktura med bakgrunn i totalt bruksareal sendes ut i starten av februar 2026. Det er sendt ut digitalt informasjonsbrev til berørte abonnenter.
Unntak
Hvis du har vannmåler, gjelder ikke endringen for deg. For boligeiere uten vannmåler kan du velge mellom å fortsette med beregning etter totalt bruksareal, eller installere vannmåler for fakturering etter faktisk forbruk.
På denne siden kan du lese mer om hvorfor endringen gjøres, hvordan du selv kan sjekke hva som blir nytt arealgrunnlag for ditt gebyr dersom du er berørt, samt hva du bør tenke på om du vurderer å installere vannmåler.
Spørsmål og svar
-
Endringen gjelder deg med bolig oppført før 2008 som i dag mottar faktura for vann- og avløpsgebyr basert på areal. For mange av disse boligene, vil gebyret øke. Hvor stor endringen blir for deg, kommer an på forskjellen mellom arealet vi har brukt til nå og det totale bruksarealet som står i Eiendomsregisteret (matrikkelen).
Årsaken til ulikheter frem til denne standardiseringen, er at det har vært ulike beregningsmetoder fra tidligere forskrifter for bygg oppført før og etter 2008. Andre årsaker til ulikt grunnlag kan for eksempel være utdaterte tegninger, eller at det er gjort endringer på bygg uten at disse er byggemeldt og/eller ferdigmeldt.
Når vi nå standardiserer beregning av vann- og avløpsgebyr basert på areal, sørger vi for en lik beregning for alle gebyrpliktige abonnenter.
Dersom du eier bolig oppført etter 2008 benyttes allerede bruksareal totalt fra Eiendomsregisteret (matrikkelen) og du blir ikke berørt av endringen. Dersom du har vannmåler, gjelder heller ikke endringen deg. Les mer om avregning ved vannmåler lenger ned på siden.
Sameier og borettslag
For boliger i sameier eller borettslag beregnes gebyret ut fra samlet totalt bruksareal for bygninger på eiendommen som er tilknyttet vann og avløp. Bruksarealet vil ofte bestå av egen leilighet, men også en andel av fellesområder i bygningen.
For borettslag vil som regel styret i borettslaget motta faktura og fordele internt på andelseiere.
For boligsameier kan det være forskjellige løsninger, i noen tilfeller har sameiet bestemt at seksjonseiere/sameiere mottar faktura direkte for vann- og avløp, i andre tilfeller er det styret som mottar faktura for videre fordeling på seksjoner/sameiere.
-
Grunnlaget for vann- og avløpsgebyret hentes fra det offisielle Eiendomsregisteret (matrikkelen). Det er godkjente dokumenter (tegninger) i byggesaken i kommunen som ligger til grunn for det som registreres her.
Du kan selv logge inn på Min eiendom i Eiendomsregistret for å finne registrert totalt bruksareal. NB! Merk at det ikke holder å søke på gårds- og bruksnummer i søkefeltet, men at du må logge inn på «Mine eiendommer» med personlig innlogging. Tjenesten er gratis.
Dersom det ikke er registrert areal i Eiendomsregisteret, kan årsaken være at bygget er oppført før bygningsloven ble gjort gjeldende for hele kommunen (1951).
Dersom du ønsker mer informasjon om din bolig enn det du finner i Eiendomsregistret, kan du bestille et digitalt Matrikkelbrev fra kommunen.
-
Bruksarealet stemmer ikke med det som står på faktura, hva gjør jeg?
Det er godkjente dokumenter (tegninger) i byggesaken som ligger til grunn for det som registreres i Eiendomsregisteret (matrikkelen).
Godkjente dokumenter i byggesaken finner du ved å søke med gnr./bnr. i kommunens arkiv.
Dersom det ikke er samsvar mellom arealet registrert i Eiendomsregisteret og det du mener er det faktiske arealet, kan årsaken være:
- Det er ikke meldt i fra om at et tiltak som er unntatt søknadsplikten er oppført, jf. byggesaksforskriften (SAK10) § 4-1
- Tiltaket er oppført uten foregående søknad og tillatelse (ulovlig)
Har du spørsmål til byggesaken på din eiendom, fyll ut vårt digitale skjema for eiendomsforespørsel.
Har du spørsmål om de nåværende registrerte arealer i Eiendomsregisteret, fyll ut digitalt skjema til Oppmåling og matrikkel Forespørsel om oppmåling/seksjonering/adressering | Bærum kommune
Utsendte faktura må betales innenfor forfallsdato og beløpet vil bli korrigert dersom arealet blir endret.
I tilfeller uten registrert areal i Eiendomsregisteret (matrikkelen)
Bygningsloven ble gjort gjeldende i hele kommunen fra 1951. Det innebærer at det ikke var søknadsplikt frem til 1951. Dette kan være grunnen til at det ikke er registret areal i Eiendomsregisteret. I dag faktureres du basert på historiske data som er registrert hos vann og avløp.
Dersom dette gjelder deg, må du ta kontakt med kommunen vann og avløp for å enten installere vannmåler (målt forbruk), eller dokumentere arealet på boligen eller eiendommen (stipulert forbruk). Dersom du ønsker å fortsatt få gebyret beregnet etter stipulert forbruk, må du sende dokumentasjon til vann og avløp (f.eks. tegninger fra takstmann eller arkitekt). Dersom du ikke følger kravene om dokumentasjon av areal, kan kommunen pålegge installasjon av vannmåler.
Informasjonen sendes til post@baerum.kommune.no, og e-posten må merkes med «vann og avløp» samt gårds- og bruksnummer.
-
Om du er eier av bygg som er registrert som bolig kan du velge om du vil faktureres etter totalt bruksareal som omtalt over (stipulert forbruk), eller om du ønsker å installere vannmåler, for fakturering av vannet du faktisk bruker.
Hvilket av de to alternativene som er rimeligst må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Forhold som størrelse, antall i husholdningen, alder og vaner, størrelse på hage og behov for vanning er eksempler på hva du bør vurdere etter.
Estimert bruk for en voksen person er 80 m³ vann per år. En husstand med to personer blir estimert med 120 m³.
Slik regner Bærum kommune ut gebyr etter stipulert forbruk (bruksareal total):
Beregning boligareal total × 1,3 m³ per m².
Eksempel: Et hus på 160 m² → 160 × 1,3 = 208 m³ per år (tilsvarer ca. 3–5 personer).Jeg har ikke vannmåler i dag, men ønsker dette
Dersom du ikke har vannmåler i dag og ønsker å installere dette, må du selv ta kontakt med en valgfri rørlegger, som får utlevert vannmåler av kommunen. Som eier av boligen betaler du ikke for vannmåleren, men du må betale rørleggeren for arbeidet med installering og kommunen for en årlig sum for leie av vannmåleren.
Jeg har vannmåler (med avtale) som er eldre enn åtte år gammel
Har du fra før en vannmåler som er eldre enn åtte år vil denne bli byttet av Bærum kommune, som da samtidig overtar eierskapet. Dette gjelder kun aktive vannmålere med avtale. Du som abonnent vil bli fakturert en årlig sum for leie av vannmåleren, som skal dekke drift og bytte i fremtiden.
Det er rørleggerfirmaet C.M. Mathiesen & Co As som utfører utskifting av vannmålere, på vegne av Bærum kommune.
-
Priser årsgebyr vann- og avløpsgebyr 2026
Ved stipulert forbruk (areal som grunnlag).
1 kvadratmeter tilsvarer et forbruk på 1,3 kubikmeter.Pris med 15 % mva Årsgebyr for vann (kr/m²) 39,80 Årsgebyr for avløp (kr/m²) 45,27 Mer om priser og beregninger
-
Årsaken til ulikheter frem til denne standardiseringen, er at det har vært ulike beregningsmodeller fra tidligere forskrifter for bygg oppført før og etter 2008, og dermed en urettferdig belastning for innbyggerne. På bakgrunn av dette har kommunestyret vedtatt revidert lokal forskrift om fastsettelse av gebyrpliktig areal for vann- og avløpsgebyrer, som trer i kraft fra 01.01.2026.
Endringen innebærer at gebyrpliktig areal for alle bygninger i Bærum kommune heretter skal baseres på totalt bruksareal registrert i Eiendomsregisteret (matrikkelen). Dette betyr at mange eldre bygg vil få et nytt beregningsgrunnlag. Det er viktig å merke seg at eventuelle feil i Eiendomsregisteret (matrikkel) vil påvirke gebyret direkte, og at det er eiers ansvar at kommunen får riktig dokumentasjon til å registrere i Eiendomsregisteret.
-
Dersom du har spørsmål angående standardiseringen, anbefaler vi at du først leser informasjon som er samlet på denne nettsiden.
Har du fremdeles spørsmål, ta kontakt med oss via kommunens Veiledningstorg
For spørsmål knyttet til byggesaken på din eiendom, logg inn og fyll ut vårt digitale skjema for eiendomsforespørsel.
For spørsmål om de nåværende registrerte arealer i Eiendomsregisteret, fyll ut digitalt skjema til Oppmåling og matrikkel Forespørsel om oppmåling/seksjonering/adressering | Bærum kommune
Dersom du har sjekket Eiendomsregistret og det ikke er registrert areal, må dokumentasjon (tegninger) og informasjonen sendes til post@baerum.kommune.no, og e-posten må merkes med «vann og avløp» samt gårds- og bruksnummer.