For å tilrettelegge for kollektivtrafikk for våre innbyggere ser kommunen sammen med Ruter på ny løsning for bussholdeplassen på Gullhaug.
Kommunen har som mål å skape attraktive nærmiljø og at alle kan ha en kortreist hverdag og nærhet til hverdagsfunksjoner. Tilrettelegging av kollektivtilbudet er et viktig element for å oppnå dette. Med bedre tilrettelegging kan transportsystemet i Bærum bli mer effektivt, miljøvennlig, tilgjengelig for alle, og med lavest mulig behov for bilbruk, i henhold til kommuneplanens samfunnsdel.
Sammen med Ruter har vi i lengre tid sett på løsninger for å gjøre plass til bussene til og fra Gullhaug. Ruter har styrket tilbudet på linje 150, og det er nå behov for en løsning på holdeplassen som kan håndtere økt kapasitet. For å sikre et godt og effektivt busstilbud må området tilrettelegges slik at inntil tre busser kan oppholde seg samtidig. I tillegg må løsningen være trafikksikker og legge til rette for nødvendige fasiliteter for både sjåfører og reisende.
Busslinjene 150 og 150E har over 1000 daglige på- og avstigninger i området. For å ivareta dagens og fremtidens avganger fra Gullhaug er det behov for endringer, ettersom dagens snuplass er for liten til at to busser kan kjøre forbi hverandre. Holdeplassen på Gullhaug ligger på kommunal vei. Bærum kommune har ansvaret for å tilrettelegge for kollektivtrafikken på kommunale veier.
I dag er det ikke egnede reguleringsplasser eller pausefasiliteter for bussjåførene, noe som er et krav fra Ruter og i henhold til Arbeidsmiljøloven. Sjåfører skal kunne gjennomføre pålagte pauser i løpet av sin arbeidshverdag. Reguleringsplass er plass for at busser kan stå parkert i påvente av neste avgang.
Når flere busser står på holdeplassen, må den bussen som skal kjøre ut først rygge ut i Gullberget. Dette skaper uoversiktlige og potensielt farlige situasjoner for øvrige trafikanter.
Dagens snurundell er ikke dimensjonert for behovet, og det er svært begrenset tilgjengelig areal i området. En løsning som gir tilstrekkelig plass for busser, vil ikke være mulig uten å berøre eksisterende parkeringsplasser og friområde. I dagens situasjon er det plass til to busser, men de kan ikke manøvrere uavhengig av hverandre. Det har ikke vært mulig å finne en løsning inne på dagens snurundell uten å berøre privat grunn.
Det har vist seg vanskelig å finne en løsning som hensyntar alle forhold. Under følger informasjon om prosessen og alternativer som har vært vurdert, men ikke funnet gjennomførbare. Alternativ 5 er løsningen som ble presentert i 2021/2022. Alternativ 6 er løsningen som nå er aktuell.
la Bærum kommune frem en løsning for å legge til rette for kollektivtransport etter behov innmeldt fra Ruter. Den løsningen som da ble lagt frem, viste seg teknisk krevende, kostbar og med tap av naturverdier. Dette sammen med negativ reaksjon fra innbyggere stoppet prosessen.
I perioden 2023-2025 har nye medarbeidere både i Bærum kommune og Ruter startet opp arbeidet igjen t for å se på muligheter.
Kommunen vil informere og involvere innbyggere for å kunne gi en bedre beskrivelse av hvorfor det må iverksettes tiltak, og få forståelse av ulike behov. Vi sender ut et innspillsskjema i desember 2025 for å få tilbakemeldinger fra innbyggere i nabolaget og andre berørte, som idrettsforening, sameier, vel og FAU.
Innspill som innhentes vil gjennomgås og legges ved saksfremlegg om løsningen, som i løpet av vinteren 2026 vil behandles av politisk ledelse i Bærum kommune.
De som benytter buss kan deles inn i 3 hovedgrupper:
I tillegg er det flere hverdagsbilister som velger bussen for fritidsreiser til Oslo og andre steder der parkering vil være en større utgift enn enkeltbilletten. I morgenrushet reduserer busstilbudet biltrafikken fra Gullhaug med 100-150 biler (alt etter hvor mange som samkjører).
Løsningen er vurdert på befaring. Dekker ikke Ruter sitt behov. Endeholdeplass for ordinær rute og ekspressbuss må ha samme holdeplass. Dekker ikke behov for regulering av busser.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 1
Løsningen er vurdert på befaring: Den dekker ikke Ruter sitt behov i sin helhet og er kostbar. Veiens radius tillater ikke at bussen svinger inn til markert blå boks, se øverste bilde til høyre.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 2
Løsningen er vurdert på befaring: Kurvatur i veien gir lite rom for innsnevringer. Ryggehammer må legges til rette for ved avkjøring Eineåsen skianlegg. Veien videre rundt Gullberget er smal og vil gi ekstra kjøretid for Ruter som medfører økte kostnader.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 3
Løsningen er vurdert på befaring. Den dekker ikke Ruter sitt behov, da det ikke er tilstrekkelig areal langs veien for å gjennomføre alternativet.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 4
Løsningen er vurdert på befaring. Dekker Ruter sitt behov, men stigningsforhold er ikke ihht. krav, og kan skape utfordringer spesielt vinterstid. Kostbar løsninger grunnet ledninger og omfattende terrenginngrep. Prosjektert løsning ble stoppet i 2021/2022.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 5
Løsningen er testet med busser på befaring. Kurvatur i veien gir lite rom for innsnevringer. Ryggehammer må etableres ved avkjøring Eineåsen. Redusert sikt i sving ved avkjøring til Eineåsen Skianlegg. Fortau mot Gullhaug snurundell bør trekkes inn mot grøft for å gi bussen bedre svingradius. Test med Ruter viste at bussene kan passere hverandre.
Se vedlagte presentasjon av alternativ 6