Nataliya Dolzhenko
nataliya.dolzhenko@baerum.kommune.no
Planarbeid med planprogram med byplangrep for Høvik sentrum ble startet juni 2022 og er nå stadfestet. Byplangrepet definerer ny bystruktur etter at E18 går inn i tunnel, og setter føringer for videre og mer detaljerte reguleringsplanene. Planprogrammet setter krav til utredninger i det videre planarbeidet og deler område i flere delområder som skal detaljreguleres.
Deler av ny E18 skal legges i tunnel. Det gir muligheter for å videreutvikle Høvik til et attraktivt og bymessig senter. Høvik har kvaliteter som nærhet til sjø og kystområder, med kort avstand til både Sandvika og Oslo.
Området har flotte historiske bygg i tillegg til etablerte service- og handelstilbud.
Bærum kommune benytter planprogram med byplangrep som et styringsverktøy til komplekse områder med mange aktører og interesser.
Slike planprogram skal sikre helhetlige områdeutviklinger.
Det gjøres ved at viktige tema, som går på tvers av delområder, får en helhetlig vurdering og at nødvendige avklaringer tas tidlig i byutviklingsprosessen. Planen brukes for å fastsette og enes om hovedgrepene. Konsept for høyder og tetthet, plassering av viktige funksjoner og gater, parker og byrom, er sentralt.
Du kan finne digital fremstilling av byplangrepet med bakgrunn for planarbeidet her.
Kommunestyre har i møte 18. juni 2025 stadfestet planprogram med byplangrep. Du kan finne vedtaket her:
Saken var orientert om/behandlet over flere møter:
Dette er en kompleks plan med flere aktører og interesser.
Bærum kommune har hatt dialog om utforming av nytt samferdselssystem med Statens Vegvesen og Akershus fylkeskommune. Fremkommelighet for buss, håndtering av avvikssituasjoner og utforming av ny fylkesvei var de sentrale temaene.
I planprosessen var det lagt opp til en bred medvirkning, som er delt opp i tre faser:
Det ble utarbeidet foreløpig stedsanalyse med anbefalingskart
Den som ble sent ut på høring samtidig med varsling av planoppstart.
I et digitalt medvirkningsportal kunne interessenter skrive sine innspill .
Ordinære innspill mottatt til valsing av planoppstart vil du senere finne her.
I denne fasen ble det fokusert på dialog om utvikling av byplangrepet. Det er gjennomført flere møter med ulike aktører innenfor planområdet hvor det var presentert ulike løsninger for nytt samferdselssystem. Disse munnet etter hvert ut i tre hovedkonsepter, som det ble gjennomført et verksted i mars 2023.
Her vil vi senere legge ut materialet og oppsummering i forbindelse med medvirkningsverkstedet:
29. august 2024 inviterte kommunen velforeninger, utbyggere og grunneiere til å presentere sine tanker og ideer for den fremtidige utviklingen på Høvik. Møtte ble avholdt
Du kan se opptak av møtet her.
Det ble avholdt et åpent informasjonsmøte 2. desember 2024.
Her kan du se presentasjonen fra møtet.
Når planprogram med byplangrep er vedtatt, starter det mer detaljert mulighetsstudie for gater, veier og offentlig byrom. Målet med mulighetsstudie er å detaljere hovedstrukturen for fylkesveiene og byrom. Dette studiet gjøres i forkant av regulering av ny fylkesvei.
Dette krever tett koordinering mot øvrig reguleringsplaner.
Planarbeidet på Høvik har pågått over flere år. Da områdeplan for «E18 - Korridoren Lysaker -Ramstadsletta med tverrforbindelsen Gjønnes-Fornebu” ble vedtatt, ble det lagt føringer om at regulert løsning for lokalvei, busstrasé på rampe og hovedsykkelvei gjennom Høvik skulle gjennom optimalisering for å få bedre stedstilpasning.
Denne fasen munnet ut i tre mulighetsstudier, disse var utarbeidet i regi av Bærum kommune, Statens vegvesen og som initiativ fra vellene i Høvik:
Høsten 2019 ble det utarbeidet en mulighetsstudie i regi av Bærum kommune. Studien var en optimalisering av tidligere mulighetsstudier.
Her finner du mulighetsstudiet: Høvik, 19.02.20, Bærum kommune/Rodeo arkitekter
En følge av Stortingsvedtaket (St.prop 38s) var at området fikk endrede vilkår, men tidligere drøftinger og mulighetsstudier ble brukt som utgangspunkt for planarbeidet for byplangrep.